Według badań przeprowadzonych przez Alexander Mann Solutions oraz Social Talents wśród profesjonalnych rekruterów w 2015 roku 37 proc. kandydatów, którzy otrzymali ofertę pracy, zostało pozyskanych dzięki kontaktowi za pośrednictwem mediów społecznościowych i było to zarazem najskuteczniejszą metodą. Jednocześnie 97 proc. rekruterów wskazało, że w swojej codziennej pracy wykorzystuje portal LinkedIn w celu dotarcia do kandydatów pasywnych, czyli takich, którzy nie poszukują aktywnie zatrudnienia (nie aplikują poprzez portale rekrutacyjne, zakładki „kariera” na stronach internetowych pracodawców, nie rozsyłają na bieżąco swoich CV).
Sieć kontaktów siłą rekrutera
Dodatkowo rekruterzy na szeroką skalę wykorzystują swoją sieć kontaktów. Aż 40 proc. z nich w swojej sieci zawodowej na LinkedIn posiada ponad 2000 kontaktów, a 12 proc. respondentów nawet więcej niż 5000. Oznacza to, że posty umieszczane przez nich na portalu (np. z informacją o ofercie pracy) wyświetlają się bardzo szerokiemu gronu odbiorców, a oni sami mają także możliwość wyszukiwania w swojej sieci kontaktów (lub szerzej w opcjach premium) osób spełniających kryteria zamieszczone w ofercie pracy i dotarcia do nich ze spersonalizowaną wiadomością. Co więcej, rekruterzy jednocześnie korzystają z kilku mediów społecznościowych (w 2015 r. 37 proc. ankietowanych używało Twittera w celu dotarcia do kandydatów pasywnych).
Sukces w rekrutacji = liczba rekruterów x liczba ich kontaktów
Receptą na udaną rekrutację wydaje się więc zatrudnienie agencji rekrutacyjnej posiadającej doświadczenie i sieć kontaktów odpowiednie do profilu zawodowego stanowiska, które ma zostać obsadzone. Teoretycznie owszem, ale jak wygląda to w praktyce?
Wyobraźmy sobie zatem, że chcemy zatrudnić agencję rekrutacyjną w celu pozyskania nowego pracownika, którego funkcja jest na tyle specyficzna, że prognozujemy niewielką skuteczność tradycyjnych ogłoszeń i bezskuteczne wysiłki wewnętrznego działu HR niedysponującego odpowiednią siecią kontaktów. Powinniśmy zatem wybrać agencję, która zatrudnia rekruterów specjalizujących się w pozyskiwaniu kandydatów z danej branży / o danym profilu zawodowym, ponieważ mają oni zbudowaną już sieć odpowiednich kandydatów. Skąd jednak mamy wiedzieć, która agencja dysponuje właśnie takimi zasobami?
Metoda tradycyjna
Żeby uzyskać informacje o doświadczeniu agencji i jej pracowników, musimy przejrzeć wiele ofert, wykonać telefony, zebrać oferty, zebrać i zweryfikować referencje, ustalić kwestie finansowe i w końcu dokonać wyboru jednej z nich lub kilku agencji działających równolegle, aby następnie przystąpić do procesu zawierania umowy, podpisać ją i dopiero oczekiwać na skutki poczynań rekruterów. Często po drodze pojawia się także konieczność zaangażowania działu zakupów lub działu prawnego, co jeszcze bardziej rozciąga w czasie i tak przydługi już proces. Powyższa część potrwać może nawet miesiąc (w skrajnych przypadkach jeszcze dłużej), a nie doszło jeszcze nawet do próby kontaktu agencji z potencjalnymi kandydatami.
Metoda efektywna – HRfactory.pl
Nową, coraz częściej wykorzystywaną opcją dla pracodawców jest zarejestrowanie się na portalu HRfactory.pl i dodanie na nim swojej oferty pracy, która zostanie przekazana do zarejestrowanych na portalu agencji zatrudnienia. Agencje, które posiadają doświadczenia rekrutacyjne zbliżone do danej oferty, mają możliwość szybkiego zgłoszenia chęci udziału w procesie pozyskiwania kandydata, przedstawiają swoje argumenty (doświadczenie w branży, sieć kontaktów, sukcesy w podobnych procesach) i pomijając zbędne formalności związane z nawiązywaniem współpracy (załatwia to rejestracja na hrfactory.pl i nie ma potrzeby podpisywania umów z poszczególnymi agencjami), przystępują do przeszukiwania swoich sieci kontaktów oraz przedstawiania kandydatów pracodawcy. Jeśli któraś z agencji ma odpowiedniego kandydata proces może zostać natychmiast zamknięty.
Wnioski
Dotarcie do rekruterów dysponujących siecią kontaktów wśród profesjonalistów poszukiwanych przez pracodawcę powinno być głównym celem każdego HR Managera, któremu zależy na skutecznym i efektywnym procesie rekrutacyjnym w swojej firmie. Zatrudnienie odpowiednio wyselekcjonowanej agencji rekrutacyjnej spośród wszystkich podmiotów świadczących tę usługę jest pierwszym i najważniejszym krokiem do tego celu. Dzięki HRfactory.pl staje się to prostsze, szybsze i efektywniejsze.
Źródło: http://marketplace-rekrutacyjny.nfnews.pl/artykul/crowdrecruiting-w-rekach-rekruterow-562902
Październik 2019