Lean management w rekrutacji dzięki HR Factory (cz. 1)

Czym jest lean managenent?

W kilku prostych słowach: lean managenent to sposób zarządzania polegający na dostarczaniu klientom produktów i usług idealnie dopasowanych do ich potrzeb, przy jednoczesnym poszanowaniu działań pracowników. Lean managenent opiera się na trzech filarach, które umożliwiają prowadzenie strategii zgodniej z przedstawionym zamysłem. To stworzenie wartości dla klienta, eliminacja marnotrawstwa w sposobach zarządzania oraz szacunek do pracownika reprezentowany przez kadrę zarządzającą. Podejście to wymaga stałego doskonalenia umiejętności kadry oraz oferty, przynosi jednak profity w postaci wyspecjalizowanego zespołu.

Lean management zafascynował świat pół wieku temu, kiedy rozpowszechniły się informacje o sposobie zarządzania produkcją w Toyocie. Przez wiele lat metodologia ta była kojarzona wyłącznie z produkcją (lean manufacturing), następnie rozszerzała się na ogólny proces zarządzania przedsiębiorstwem, aż zaczęła być implementowana w poszczególnych obszarach organizacyjnych. Jej główne cechy to troska o jakość, elastyczność, ciągłe doskonalenie i eliminowanie marnotrawstwa (no waste). Proces rekrutacji, kluczowy pod względem dostarczania do organizacji talentów, które wpłyną na jej rozwój, także może być lean. Ale jak to osiągnąć?

Aby zrozumieć lean recruitement oprzemy się na pięciu głównych zasadach metodologii lean, które w swojej książce „Lean thinking” opisują James Womack i Daniel Jones. W tym celu odniesiemy je do specyfiki tematu rekrutacji z perspektywy wewnętrznego działu HR:

1. Określenie wartości dla klienta (ang. specify value)

Dla działu HR klient jest zawsze klientem wewnętrznym – a więc rekrutuje się dla managerów i do zespołów, a w szerszej perspektywie – dla firmy. Zadajmy sobie więc pytanie – co dla firmy jest wartością w procesie pozyskiwania nowego pracownika?

Jakkolwiek nieludzko może to zabrzmieć, rządzą tutaj te same zasady, co w produktach i usługach – jakość, funkcjonalność, cena, usługi dodatkowe czy dostępność w danym miejscu i czasie. Każda decyzja rekrutacyjna musi być przeanalizowana nie mniej biznesowo niż decyzja o zakupie nowego systemu IT czy podwykonawcy usług księgowych. Firma istnieje, by generować zysk i decyzje rekrutacyjne ściśle się z tym zyskiem wiążą, gdyż wypracowują go zatrudnieni pracownicy. Jakie priorytety będą więc lean w procesie rekrutacji? Poszukiwanie kandydatów za adekwatną wartość wynagrodzenia, ale nie lepszych niż potrzebujemy (funkcjonalnie) i na pewno nie gorszych (jakość), którzy posiadają dodatkowe umiejętności (usługi dodatkowe), ale takie, które faktycznie przydadzą się w naszej firmie (no waste) i do tego chętnych do zmiany pracy w wymaganym przez nas terminie (dostępność). Czy nie brzmi to jak oczywistość?

Życie jednak bywa trudniejsze niż teoria, a znalezienie kandydata idealnie wpasowującego się w powyższe kryteria to trudna sztuka, zwłaszcza gdy nasza firma nie należy do wielkiej czwórki czy listy top pracodawców i wybieramy z bardzo ograniczonej grupy osób, które trafiły na nasze ogłoszenie (statystycznie tylko 25 proc. kandydatów szuka pracy aktywnie, przeglądając ogłoszenia). Aby zadbać o bycie lean, warto skupić się tutaj na rozszerzeniu dostępu do kandydatów, co może się wiązać z podjęciem współpracy z agencjami rekrutacyjnymi posiadającymi bazy kontaktów lub jeszcze bardziej efektywnie i elastycznie – wykorzystując marketplace rekrutacyjny (np. www.HRfactory.pl), a więc szybki i prosty dostęp do wielu agencji w jednym miejscu, oszczędzając tym samym czas i minimalizując koszty.

2. Zidentyfikowanie strumienia wartości i wszystkich czynności w strumieniu wartości (ang. identify the value stream)

Profesjonalny proces rekrutacji to, wbrew często spotykanej opinii, o wiele więcej niż prowadzenie rozmów z kandydatami. Jego złożoność znana jest każdemu praktykowi i nie będziemy tutaj omawiać wszystkich elementów od zaplanowania potrzeby po złożenie kandydatowi oferty zatrudnienia, tym bardziej że w każdej firmie proces ten będzie dodatkowo uzależniony od specyfiki organizacji, sposobu zarządzania czy obowiązujących procedur. Jednak bez względu na kształt procesu w danym miejscu druga zasada lean dotyczy przeanalizowania go pod kątem efektywności i oceny każdego z działań składających się na cały proces. Tego typu rewizje pozwalają na odkrycie „mielizn”, na których notorycznie zdarza nam się utknąć, a na których usunięcie nigdy nie ma czasu (choć paradoksalnie ich wyeliminowanie pozwoliłoby zaoszczędzić ten cenny czas) lub których istnienia nie jesteśmy nawet świadomi, ponieważ wpadliśmy w cykl bezrefleksyjnego odtwarzania dotychczasowych zasad bez zastanawiania się nad tym, czy faktycznie jest to najlepsza metoda. Analizie należy poddać każdą czynność, którą wykonuje pracownik działu HR od momentu, gdy zgłoszona zostaje potrzeba zatrudnienia nowej osoby aż do zakończenia procesu sukcesem. Czynności zidentyfikowane jako nieprzynoszące wartości należy niezwłocznie wyeliminować.

Przykładem podążania za utartym i przestarzałym schematem często spotykanym w firmach jest proces podejmowania współpracy z agencją rekrutacyjną (a często też kilkoma agencjami równolegle). Nawet tygodniami trwać może samo uzgadnianie warunków współpracy pomiędzy pracodawcą a agencją, gdy potrzeba rekrutacyjna firmy pozostaje niezaspokojona i dzień po dniu generuje stratę, o czym niestety HRowcy bardzo często zapominają.

Tymczasem nowoczesność przynosi nam narzędzia, które kilkutygodniowe negocjacje skracają do kilku godzin. Gdy dział pracy konkurencji analizuje umowę z agencją rekrutacyjną i wprowadza swoje komentarze, pracodawca zarejestrowany w HRfactory.pl udostępnia swoje ogłoszenie agencjom rekrutacyjnym korzystającym z serwisu i otrzymuje od nich propozycje kandydatów z ich sieci kontaktów, wybierając te, które uzna za najlepsze.

Pozostałe zasady lean recruitement omówimy w kolejnym artykule. Tymczasem zachęcamy do wdrożenia dwóch pierwszych – określenia wartości i zidentyfikowania strumienia wartości, pamiętając, że na zwiększenie efektywności zawsze powinniśmy mieć czas.

 

Źródło: http://marketplace-rekrutacyjny.nfnews.pl/artykul/lean-management-w-rekrutacji-dzieki-hr-factory-cz-1-563126

Opinie

„HRfactory.pl to dla nas idealny sposób na szybsze pozyskanie wartościowych Kandydatów poprzez współpracę z odpowiednimi Agencjami Rekrutacyjnymi.”
Oleg Dupont
Managing Director of EAST Area
MANUTAN
„HRfactory.pl pomaga w szybki i łatwy sposób dotrzeć do kandydatów rekomendowanych przez najbardziej aktywne firmy rekrutacyjne. To konkurencyjny rynek usług, w których liczy się szybkość i jakość.”
Paweł Stankowski
Group HR Director
Vlassenroot
„Bardzo profesjonalny system, przyjazny w użytkowaniu i co najważniejsze: umożliwia dotarcie do klientów z całej Polski bez podejmowania jakichkolwiek działań handlowych. Jest odpowiedzią na potrzeby zarówno Agencji Rekrutacyjnych, jak i Pracodawców. Polecam!”
Anna Pycia-Pytlik
CEO
SMART-HR
„HRfactory.pl pomaga lepiej zarządzać budżetem rekrutacji, oszczędzać czas i jednocześnie docierać do większej ilości kandydatów niż poprzez tradycyjne agencje. Serwis jest intuicyjny w użytkowaniu, a system rozliczeń prosty i wpisuje się w oczekiwania nowoczesnych firm.”
Maciej Gorski
Finance Manager
Discovery Networks Central Europe
„Platforma oferuje zupełnie nowy model współpracy z headhunterami. Dzięki niej pracodawcy mają szerszy dostęp do kandydatów agencji rekrutacyjnych, a agencje zyskują dodatkowe źródło dochodu w postaci nowych klientów i ich projektów”
Grzegorz Dymek
CEO
Spencer sp. z o.o.
„Przyspieszenie procesu rekrutacji oraz błyskawiczny kontakt z doświadczonymi rekruterami z całej Polski to cenna pomoc przy realizacji pilnych projektów rekrutacyjnych. HRfactory.pl wychodzi tym potrzebom naprzeciw”
Joanna Olszak
HR Manager
PAGED S.A.
„HRfactory.pl to doskonała platforma do pozyskania cennych kontaktów biznesowych. Z punktu widzenia Agencji Rekrutacyjnej przyspiesza proces dotarcia do odpowiednich kontrahentów - posiadających potrzeby rekrutacyjne. Stanowi również idealne rozwiązanie dla Pracodawców. Pomaga skrócić czas wyboru Agencji, pozwala na szybkie znalezienie odpowiednich pracowników"
Katarzyna Mączka-Nowak
Managing Partner
Newman Consulting
„Świetna platforma łącząca pracodawców i agencje rekrutacyjne.
Oszczędza czas i pieniądze. Polecam!!!”
Paweł Bielak
CEO
Sokółka Okna i Drzwi S.A.

UWAGA: Poprzez wybranie przycisku ZAPISZ SIĘ jednocześnie wyrażasz zgodę aby na Twój adres e-mail były przesyłane informacje handlowe w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

W przypadku wyrażenia przez Państwa zgody na przetwarzanie danych osobowych, mają Państwo prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania.

Administratorem Państwa danych osobowych jest HR Factory Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach przy ul. Różanej 9/6, tel. +48 780 016 316 (koszt zgodny ze stawką operatora), e-mail: kontakt@hrfactory.pl. W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w HR Factory Sylwią Duchna, iod@hrfactory.pl, tel. +48 508 306 787 lub na adres HR Factory sp. z o.o., ul. Różana 9/6, 40-045 Katowice.

Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu nawiązania lub zachowania relacji biznesowych pomiędzy Państwem, a HR Factory sp. z o.o., marketingu bezpośredniego usług oferowanych przez serwis HRfactory.pl, a także w celu przesyłania informacji handlowych w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o ile wyrazili Państwo zgodę na ich otrzymywanie.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych, jest artykuł 6 ust. 1 lit. a) lub b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO).

Prawnie uzasadnionym interesem realizowanym przez administratora jest nawiązanie lub utrzymanie z Państwem relacji biznesowych oraz marketing bezpośredni usług serwisu HRfactory.pl. Przetwarzane kategorie Państwa danych osobowych to dane osobowe, które pochodzą bezpośrednio od Państwa.

Odbiorcą Państwa danych osobowych są upoważnionymi pracownicy i współpracownicy HR Factory sp. z o.o. którzy w celu wykonania swoich obowiązków muszą posiadać do nich dostęp oraz pracownicy zewnętrznej firmy hostingowej i odpowiedzialnej za obsługę informatyczną serwisu HRfactory.pl.

Dane osobowe przechowywane dla celów przesyłania informacji handlowych oraz marketingu bezpośredniego będą przechowywane i przetwarzane do czasu cofnięcia przez Państwa zgody na ich przetwarzanie bądź żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także żądania ich przeniesienia.

Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub mają Państwo prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych oraz żądania ich kopii.

Mają Państwo prawo wnieść skargę do organu nadzorczego w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Podają Państwo swoje dane HR Factory sp. z o.o. dobrowolnie.