Lean management w rekrutacji dzięki HRfactory.pl (cz. 2)

październik 2016

Przypomnijmy dwie pierwsze zasady dotyczące lean w HR opisane zostały w pierwszej części artykułu dostępnego tu: 

  1. Określenie wartości dla klienta (ang. specify value)
  2. Zidentyfikowanie strumienia wartości i wszystkich czynności w strumieniu wartości (ang. identify the value stream).

Poniżej omawiamy trzy kolejne, ściśle wiążąc je z realiami działów HR – oby stały się inspiracją do zmian w kierunku lean recruitement.

3. Ciągły przepływ (ang. flow)

Na pierwszy rzut oka sformułowanie to wydaje się ściśle związane z produkcją, ale czy na pewno? Nie ma rekrutera, który nie spotkałby się z odmową kandydata, który przyjął inną ofertę pracy jeszcze zanim doszło do pierwszego spotkania lub już w trakcie procesu. Ale to dopiero wierzchołek góry lodowej. Bowiem u jej podstawy leży samo pozyskanie kandydatów. Większość przestojów w rekrutacji pojawia się nie tylko na wspomnianym w poprzednim artykule żmudnym procesie zawierania współpracy z agencjami rekrutacyjnymi, ale znacznie głębiej. Już na etapie dotarcia do obecnych na rynku pracy kandydatów, którzy do tego będą zainteresowani zmianą pracy na naszą firmę i jednocześnie odpowiadających stawianym wymaganiom. Tutaj dodatkowy wpływ na czas pozyskiwania wartościowych aplikacji ma branża, lokalizacja czy inne zmienne ściśle związane z wymaganiami stanowiska. Szczęśliwi ci, którzy nie mają problemów z dostępem do kandydatów. Jednak każda mniej standardowa rekrutacja, rzadziej spotykane wymagania i umiejętności czy mniej atrakcyjna lokalizacja pracodawcy to ogromne wyzwanie.

Aby zapewnić flow w rekrutacji, musimy starać się o nieprzerwany dopływ wartościowych kandydatów. W tym celu działy HR powinny nie tylko dbać o employer branding, ale także odpowiednio współpracować z rekruterami i headhunterami z agencji rekrutacyjnych. Oni w swoich sieciach kontaktów potrafią wyszukać najbardziej skomplikowane profile kandydatów odpowiadające potrzebom naszej firmy – w końcu to ich praca. Skąd jednak dany rekruter ma się dowiedzieć, że szukamy osoby o wyjątkowej kombinacji umiejętności i doświadczenia, którą on akurat zna? Rekruterzy już wiedzą, że pracodawcy zamieszczają swoje oferty na HRfactory.pl, a umieszczone tam ogłoszenia spotykają się z ich szybkim odzewem.

4. System ssący (ang. pull)

Mówiąc innymi słowy – odpowiadanie na faktyczne zapotrzebowanie, a nie opieranie się na prognozach. Warunek ten jest jednak ściśle uzależniony od poprzedniej zasady. Jeśli nie mamy flow w procesie rekrutacji, a więc proces oczekiwania na aplikacje kandydatów przeciąga się, czekanie na faktyczne zapotrzebowanie tylko wydłuża ostateczne osiągnięcie efektu. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że powinniśmy rekrutować „na zapas” z braku ciągłego przepływu. Przy wysokiej intensywności przepływu (świadomość rotacji, naturalnych zmian w zatrudnieniu) rekrutacja na zapas (candidate pipeline) może być elementem flow. Ale tylko jeśli faktycznie niesie wartość i pozwala dostarczyć kandydatów na czas. Nie może natomiast powodować strat (brak ostatecznej oferty zatrudnienia i przyjęcie przez kandydata innej oferty). Dlatego, aby móc wprowadzić system ssący, należy zacząć od zadbania o punkt poprzedni, gdyż brak ciągłego i łatwego dostępu do kandydatów będzie rzutował na efektywność całego procesu rekrutacji.

5. Dążenie do doskonałości (ang. perfection) kaizen

Ostatnia zasada jest ukoronowaniem całej metodologii. Kaizen, czyli ciągłe dążenie do doskonałości jest warunkiem koniecznym działania całego systemu. Ustalone raz reguły przynoszące korzystne efekty mogą za rok obrócić się przeciwko nam, jeśli nie będziemy szli z duchem ciągłego doskonalenia. Zbliżamy się tutaj ponownie do zasady „2 – Zidentyfikowanie strumienia wartości”. Wskazuje nam ona, jak należy rewidować dotychczasowe procedury. Ponad nią jest jednak chęć doskonalenia, czyli nie tylko sprawdzania, czy coś działa i czy wnosi wartość, ale także ciągłego pytania: czy mogłoby przynosić większą wartość?

Jedną z odpowiedzi na pytanie o większą wartość procesu rekrutacji z pewnością jest rozwiązanie oferowane przez portal HRfactory.pl. Łączy on w sobie założenia służące lean recruitement/lean w HR i pozwala na doskonalenie i podnoszenie efektywności rekrutacji poprzez uproszczenie współpracy pomiędzy agencjami rekrutacyjnymi i pracodawcami.

A co Ty dziś zrobisz, by Twoje procesy rekrutacyjne wnosiły większą wartość?

Czy w przyszłości Twoje procesy będą bardziej lean?

 

Przeczytaj także: 

Opinie

„HRfactory.pl to dla nas idealny sposób na szybsze pozyskanie wartościowych Kandydatów poprzez współpracę z odpowiednimi Agencjami Rekrutacyjnymi.”
Oleg Dupont
Managing Director of EAST Area
MANUTAN
„HRfactory.pl pomaga w szybki i łatwy sposób dotrzeć do kandydatów rekomendowanych przez najbardziej aktywne firmy rekrutacyjne. To konkurencyjny rynek usług, w których liczy się szybkość i jakość.”
Paweł Stankowski
Group HR Director
Vlassenroot
„Bardzo profesjonalny system, przyjazny w użytkowaniu i co najważniejsze: umożliwia dotarcie do klientów z całej Polski bez podejmowania jakichkolwiek działań handlowych. Jest odpowiedzią na potrzeby zarówno Agencji Rekrutacyjnych, jak i Pracodawców. Polecam!”
Anna Pycia-Pytlik
CEO
SMART-HR
„HRfactory.pl pomaga lepiej zarządzać budżetem rekrutacji, oszczędzać czas i jednocześnie docierać do większej ilości kandydatów niż poprzez tradycyjne agencje. Serwis jest intuicyjny w użytkowaniu, a system rozliczeń prosty i wpisuje się w oczekiwania nowoczesnych firm.”
Maciej Gorski
Finance Manager
Discovery Networks Central Europe
„Platforma oferuje zupełnie nowy model współpracy z headhunterami. Dzięki niej pracodawcy mają szerszy dostęp do kandydatów agencji rekrutacyjnych, a agencje zyskują dodatkowe źródło dochodu w postaci nowych klientów i ich projektów”
Grzegorz Dymek
CEO
Spencer sp. z o.o.
„Przyspieszenie procesu rekrutacji oraz błyskawiczny kontakt z doświadczonymi rekruterami z całej Polski to cenna pomoc przy realizacji pilnych projektów rekrutacyjnych. HRfactory.pl wychodzi tym potrzebom naprzeciw”
Joanna Olszak
HR Manager
PAGED S.A.
„HRfactory.pl to doskonała platforma do pozyskania cennych kontaktów biznesowych. Z punktu widzenia Agencji Rekrutacyjnej przyspiesza proces dotarcia do odpowiednich kontrahentów - posiadających potrzeby rekrutacyjne. Stanowi również idealne rozwiązanie dla Pracodawców. Pomaga skrócić czas wyboru Agencji, pozwala na szybkie znalezienie odpowiednich pracowników"
Katarzyna Mączka-Nowak
Managing Partner
Newman Consulting
„Świetna platforma łącząca pracodawców i agencje rekrutacyjne.
Oszczędza czas i pieniądze. Polecam!!!”
Paweł Bielak
CEO
Sokółka Okna i Drzwi S.A.

UWAGA: Poprzez wybranie przycisku ZAPISZ SIĘ jednocześnie wyrażasz zgodę aby na Twój adres e-mail były przesyłane informacje handlowe w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

W przypadku wyrażenia przez Państwa zgody na przetwarzanie danych osobowych, mają Państwo prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania.

Administratorem Państwa danych osobowych jest HR Factory Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach przy ul. Różanej 9/6, tel. +48 780 016 316 (koszt zgodny ze stawką operatora), e-mail: kontakt@hrfactory.pl. W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w HR Factory Sylwią Duchna, iod@hrfactory.pl, tel. +48 508 306 787 lub na adres HR Factory sp. z o.o., ul. Różana 9/6, 40-045 Katowice.

Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu nawiązania lub zachowania relacji biznesowych pomiędzy Państwem, a HR Factory sp. z o.o., marketingu bezpośredniego usług oferowanych przez serwis HRfactory.pl, a także w celu przesyłania informacji handlowych w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o ile wyrazili Państwo zgodę na ich otrzymywanie.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych, jest artykuł 6 ust. 1 lit. a) lub b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO).

Prawnie uzasadnionym interesem realizowanym przez administratora jest nawiązanie lub utrzymanie z Państwem relacji biznesowych oraz marketing bezpośredni usług serwisu HRfactory.pl. Przetwarzane kategorie Państwa danych osobowych to dane osobowe, które pochodzą bezpośrednio od Państwa.

Odbiorcą Państwa danych osobowych są upoważnionymi pracownicy i współpracownicy HR Factory sp. z o.o. którzy w celu wykonania swoich obowiązków muszą posiadać do nich dostęp oraz pracownicy zewnętrznej firmy hostingowej i odpowiedzialnej za obsługę informatyczną serwisu HRfactory.pl.

Dane osobowe przechowywane dla celów przesyłania informacji handlowych oraz marketingu bezpośredniego będą przechowywane i przetwarzane do czasu cofnięcia przez Państwa zgody na ich przetwarzanie bądź żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także żądania ich przeniesienia.

Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub mają Państwo prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych oraz żądania ich kopii.

Mają Państwo prawo wnieść skargę do organu nadzorczego w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Podają Państwo swoje dane HR Factory sp. z o.o. dobrowolnie.