Marketplace’y są wszędzie. Co każdy rekruter powinien o nich wiedzieć?

Marketplace stał się bardzo popularnym określeniem modelu biznesowego. Jedna z najprostszych definicji to: miejsce, gdzie spotyka się wielu sprzedających i wielu kupujących, czyli rynek (ale marketplace brzmi zdecydowanie nowocześniej).

Każdy z nas korzysta z co najmniej kilku marketplace’ów. Najbardziej znane to:

  • modowe – Zalando, Answear, ShowRoom, czy Poshmark.com (wymiana używanej odzieży realizowana na świecie),
  • sprzedażowe – Allegro.pl, OLX czy eBay,
  • designerskie produkty – czyli Etsy.com, DaWanda.com czy polski MyBaze.com,
  • produkty (nie)codziennego użytku – Quirky.com,
  • proste czynności domowe – na przykład polskie Pozamiatane.pl,
  • optymalizujące transport samochodowy – to nie tylko Uber będący alternatywą dla taksówki, ale również BlaBlaCar zastępujący przejazdy autobusami, czy RelayRides, wypożyczalnia aut prywatnych kierowców,
  • służące do sprzedaży licencji – Fotolia.pl czy AudioJungle,
  • hotelowe – to chyba jeden z najbardziej znanych: Airbnb,
  • pomagające w pozyskiwaniu inwestycji – dzięki Wspieram.to czy KickStater.com możliwe jest pozyskanie kapitału na przedsięwzięcie poprzez wpłaty setek ludzi, omijając profesjonalnych inwestorów,
  • w obszarze działalności charytatywnej – SiePomaga.pl,
  • sport, dieta, jedzenie – to ogromny zakres aplikacji typu Wello, które umożliwia zajęcia z trenerem personalnym online, Zeel, które pozwala na zamówienie profesjonalnego masażu z dojazdem do domu, KitchIt, które służy zamówieniu wizyty szefa kuchni gotującego zaplanowane przez nas menu w naszym domu.

Aby zrozumieć fenomen marketplace’u należy zdefiniować korzyści wynikające z jego funkcjonowania:

  1. Większa efektywność rynku – na przykład dzięki Allegro.pl każdy z nas zyskał dostęp do produktów dotychczas rozproszonych w Internecie lub w ogóle w nim nieobecnych oraz uzyskaliśmy możliwość zakupu przedmiotów z całego świata.
  2. Niegraniczony dostęp – dzięki technologii mobilnej z niemal każdego miejsca użytkownik ma dostęp do aplikacji, co oczywiście przełożyło się na sposób projektowania funkcjonalności serwisów i aplikacji.
  3. Zaufanie do platformy – platforma zapewnia często dodatkowy system sprawdzenia, czyli na przykład system komentarzy, który sprawia, że zarówno kupujący, jak i sprzedający mogą sprawdzić przed dokonaniem transakcji opinie innych użytkowników; przekłada się to na wzrost zaufania do użytkowników obecnych na platformie.
  4. Selekcja i kontrola po stronie platformy – aktualnie użytkownicy nie zadowalają się samym rozwiązaniem, lecz mają coraz wyższe wymagania jakościowe dotyczące wykonania i działania platformy, bezpieczeństwa oraz stopnia weryfikacji danych użytkowników.
  5. Możliwość większego wyboru wynikająca z „shared economy” – zjawisko to zmienia już wiele branż, bo funkcjonuje w oparciu o ideę dzielenia się: umiejętnościami, samochodami, domami, łóżkami hotelowymi etc. Docelowo powoduje to obniżenie cen i poszerza możliwości wyboru oraz powoduje zanikanie różnic pomiędzy usługami profesjonalnych firm i osób indywidualnych.

Także w obszarze rekrutacji pracodawcy na Zachodzie już od kilku lat swobodnie korzystają z platform łączących rekruterów z pracodawcami poszukującymi talentów. Niektóre z nich dodatkowo specjalizują się w konkretnych branżach, co daje pracodawcom ogromne możliwości pozyskiwania kandydatów nawet w bardzo niszowych obszarach. W Polsce temat marketplace’ów rekrutacyjnych nie jest jeszcze znany szeroko, jednak z każdym miesiącem zyskuje na popularności, ponieważ stosunkowo niedawno pojawiły się u nas portale internetowe pozwalające rekruterom na łatwiejszy dostęp do zleceń od pracodawców bądź też opierające się na systemach poleceń pracowników.

Marketplace’y związane z poszukiwaniem pracowników dzielą się na dwa główne typy: portale zrzeszające freelancerów z firmami poszukującymi specjalistów do jednorazowych czy sporadycznych zleceń (ten typ portali zdecydowanie przeważa na rynku) oraz platformy dedykowane pracodawcom szukającym stałych pracowników, skupione głównie na wsparciu w procesie rekrutacji.

Polskie prawo dość restrykcyjnie podchodzi do tematu pośrednictwa w zatrudnieniu, stąd też rozwój portali tego typu jest skutecznie spowalniany. Tylko agencje pracy zarejestrowane w KRAZ (Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia) działają w zgodzie z literą prawa, pośrednicząc w zatrudnieniu. Dlatego właśnie, w przeciwieństwie do wielu państw zachodnich, u nas nie każdy może zostać pośrednikiem w procesie rekrutacji. W związku ze specyficzną sytuacją prawną w Polsce, rozwiązaniem, które zastosowano w polskim marketplasie rekrutacyjnym – HRfactory.pl, jest łączenie poprzez portal  zweryfikowanych agencji rekrutacyjnych z pracodawcami poszukującymi talentów.

Kluczowym założeniem działania platformy jest uproszczenie niezbędnych formalności i komunikacji pomiędzy agencją pracy a firmą szukającą nowych pracowników. Dotychczas nawiązanie współpracy wiązało się ze znacznym nakładem czasu i pracy związanym z ustaleniem kwestii prawno-formalnych, finansowych, komunikacją i oczekiwaniem na decyzje. Marketplace proces ten skraca i upraszcza z korzyścią dla obu stron. Co ciekawe, często zespoły zakupów chętnie korzystają z tego typu rozwiązań, gdyż negocjując umowę z jednym dostawcą, otrzymuje się nieograniczony dostęp do wielu zleceniobiorców.

Marketplace rekrutacyjny pozwala także osiągnąć wszystkie te korzyści, które otrzymujemy codziennie, używając tego typu rozwiązań prywatnie (bo każdy z nas ma już konto na Allegro czy kupuje ubrania na Zalando).

Wrzesień 2019

Opinie

„HRfactory.pl to dla nas idealny sposób na szybsze pozyskanie wartościowych Kandydatów poprzez współpracę z odpowiednimi Agencjami Rekrutacyjnymi.”
Oleg Dupont
Managing Director of EAST Area
MANUTAN
„HRfactory.pl pomaga w szybki i łatwy sposób dotrzeć do kandydatów rekomendowanych przez najbardziej aktywne firmy rekrutacyjne. To konkurencyjny rynek usług, w których liczy się szybkość i jakość.”
Paweł Stankowski
Group HR Director
Vlassenroot
„Bardzo profesjonalny system, przyjazny w użytkowaniu i co najważniejsze: umożliwia dotarcie do klientów z całej Polski bez podejmowania jakichkolwiek działań handlowych. Jest odpowiedzią na potrzeby zarówno Agencji Rekrutacyjnych, jak i Pracodawców. Polecam!”
Anna Pycia-Pytlik
CEO
SMART-HR
„HRfactory.pl pomaga lepiej zarządzać budżetem rekrutacji, oszczędzać czas i jednocześnie docierać do większej ilości kandydatów niż poprzez tradycyjne agencje. Serwis jest intuicyjny w użytkowaniu, a system rozliczeń prosty i wpisuje się w oczekiwania nowoczesnych firm.”
Maciej Gorski
Finance Manager
Discovery Networks Central Europe
„Platforma oferuje zupełnie nowy model współpracy z headhunterami. Dzięki niej pracodawcy mają szerszy dostęp do kandydatów agencji rekrutacyjnych, a agencje zyskują dodatkowe źródło dochodu w postaci nowych klientów i ich projektów”
Grzegorz Dymek
CEO
Spencer sp. z o.o.
„Przyspieszenie procesu rekrutacji oraz błyskawiczny kontakt z doświadczonymi rekruterami z całej Polski to cenna pomoc przy realizacji pilnych projektów rekrutacyjnych. HRfactory.pl wychodzi tym potrzebom naprzeciw”
Joanna Olszak
HR Manager
PAGED S.A.
„HRfactory.pl to doskonała platforma do pozyskania cennych kontaktów biznesowych. Z punktu widzenia Agencji Rekrutacyjnej przyspiesza proces dotarcia do odpowiednich kontrahentów - posiadających potrzeby rekrutacyjne. Stanowi również idealne rozwiązanie dla Pracodawców. Pomaga skrócić czas wyboru Agencji, pozwala na szybkie znalezienie odpowiednich pracowników"
Katarzyna Mączka-Nowak
Managing Partner
Newman Consulting
„Świetna platforma łącząca pracodawców i agencje rekrutacyjne.
Oszczędza czas i pieniądze. Polecam!!!”
Paweł Bielak
CEO
Sokółka Okna i Drzwi S.A.